Betűmese

 

 A s hang hívóképe a vonat 

 

A  s betű  meséje

Ahogy reggel jöttem az iskolába, találkoztam barátunkkal, Mérges Mackóval, aki megszólított.

­­­­– M, m, m! – mondta Mérges Mackó, ami macinyelven azt jelenti: – jó reggelt!

– Szia, Mackó! – feleltem.

– M-m-m? – mondta Mérges Mackó, ami macinyelven azt jelenti: hová mégy?

– Tudod, ilyenkor reggel iskolába sietek az első osztályosokhoz. Már nagyon várnak, mert szeretnének mindennap okosabban hazamenni.

­– M-m-m? – felelte Mérges Mackó, ami macinyelven azt jelenti: gondolod?

– Tudod, tegnap az erdei iskolában új betűt tanultam, és olyan jó lenne, ha én taníthatnám meg a gyerekeknek.

– Hát jó! Próbáljuk meg! Ma három új betűt tanulnak meg a gyerekek. Ezek közül egyet, a te betűdet, te taníthatod meg. Jól tettem, hogy ezt feleltem, gyerekek?

– M, m, m! – felelte Mérges Mackó, ami macinyelven azt jelenti: sziasztok, gyerekek! Figyeljetek nagyon rám! Új betűt mutatok be nektek. Ha ezt a betűt mutatom fel, m, azt mondjátok: m.

Miután Mérges Mackó megtanította saját betűjét, helyet foglalt a játékpolcon a többi barátja között.

– És melyik volt a másik betű? – kérdezték kíváncsian a gyerekek.

– Ezzel a betűvel én ismertetlek meg benneteket – felelte a tanító néni.

– T, t, t! – tülkölte a kisautó, ami a kisautó nyelvén azt jelenti: tanítsd meg nekem!

– Rendben – felelte a tanító néni. – Ha ezt a betűt mutatom fel, t, azt mondjátok: t.

– De izgi! – mondták a polcon a játékok.

– Tanulunk még valamit? – kérdezték a gyerekek.

– Igen. Mégpedig a te betűdet, kisvonat.

– S, s, s – mondta a kisvonat, ami vonatnyelven azt jelenti: tanítsd meg nekem is, kérlek!

– Rendben – felelte a tanító néni.

Ha ezt a betűt mutatom fel, s, azt mondjátok: s.

A játékok is nagyon boldogok voltak. Picit még iskolást játszottak, azután szépen rendben visszaültek a helyükre, a játékpolcra, majd álomba merültek.

 

 A v hang hívóképe a kutya 

                                       

 

A  v betű  meséje

 

 

Emlékeztek arra, hogy a múlt alkalommal játékaink az iskolásjáték után elfoglalták helyüket a polcon, majd mély álomba merültek? Egyszer csak valamiféle mirgő-morgó zavarta meg álmukat.

– M-m-m? – mondta Mérges Mackó, ami macinyelven annyit jelent: ki a csuda ez?

– S-s-s? – mondta a kisvonat, ami vonatnyelven annyit jelent: ki zavarta meg az álmomat?

– T-t-t? – tülkölte a kisautó, ami a kisautó nyelvén azt jelenti: netán jött valaki hozzánk?

– V, v, v – hangzott a válasz, ami kutyanyelven annyit jelent: csak én vagyok.

– M-m-m? – mondta Mérges Mackó, ami macinyelven annyit jelent: híre ment Kutyaországban, hogy nálatok milyen klasszul lehet iskolást játszani. Már egy hete titeket kereslek, mert én is szeretnék veletek játszani. Hol találom a tanító nénit?

– Szervusz! Ildikó néni vagyok.

– V, v, v – felelte a kutya, ami kutyanyelven azt jelenti: légy szíves, tanítsd meg nekem az én betűimet is!

– Rendben. Figyelj csak, kutyus! Ha ezt a betűt mutatom fel, v, azt mondod: v.

– V, v, v – felelte a kutyus, ami kutyanyelven azt jelenti:  hű, de klassz!

Már tudom is a betűmet. Megyek, s elújságolom a többieknek. Azzal Mérges Mackóhoz, a kisvonathoz, a kisautóhoz fordult, és boldogan mesélte, milyen okos lett a mai napon.

 

 

 A k hang hívóképe a kakas

                                     

 

A  k betű  meséje

 

 

Tomi családi házban lakik. Időnként a padlásról is, a gyermekszobából is hallható volt a játékok, illetve a kisállatok zaja.

Most a baromfiudvar gyönyörű, színes tollú ura kezdett éktelen kukorékolásba. Egyre hangosabban kukorékolt a kakas, egyszerűen nem akarta abbahagyni. Tomi mindezek ellenére nem figyelt Kakas Károly felhívására. Már a szomszéd is becsengetett hozzájuk, hogy mi történhetett a kakassal. Tán ki kellene hívni hozzá az állatorvost, mivel nem tudja befejezni a kukorékolást.

Tomi nyomban kiment hozzá.

– Mi a baj, Kakas Károly?

Kakas Károly egyre csak kukorékolt, csak kukorékolt, mert egy csillogó láncdarabkát talált a földben, amelyet nem tudott teljesen kiszabadítani onnan. Tomi segített neki. A kakas már annyit kukorékolt, hogy teljesen elment a hangja, s csak annyit tudott mondani: – k-k-k –, ami kakasnyelven annyit jelent: segíts rajtam, Tomi! Ha nem jön vissza a hangom, nem tudok hajnalban kukorékolni, ha nem tudok hajnalban kukorékolni, nem ébred fel a pék, ha nem ébred fel a pék, reggel nem lesz friss kenyér a boltokban. Abból lesz csak igazán nagy kalamajka!

Ezért hát Tomi bevitte Kakas Károlyt a lakásukba, ahol meleg kendővel betekerte a torkát, s mézes teát itatott vele. A terápia időtartama alatt Kakas Károlynak is kedve támadt bekapcsolódni az iskolásjátékba. Tomi megtanította vele az ő betűjét is. –Figyelj csak, ha ezt a betűt mutatom fel, k, akkor azt mondod: k.

Kakas Károly jót játszott, olvasott Tomival és kis barátaival. Időközben visszajött a hangja, majd visszatérhetett a baromfiudvarba is. Hajnalban pedig ő ébresztette a péket, és időben került friss kenyér a boltokba.

 

 

 

 A p hang hívóképe a pipa

                                                          

 

A  p betű  meséje

 

 

Tomi szobájában a játékok türelmetlenkedtek a polcon. Mind, mind azt kiabálta: – Új betűt akarunk!

– Jó, jó – mondta Tomi.

Ismeritek Tomit? Őt láthatjátok a magánhangzók hívóképein, amint ajkával bemutatja a magánhangzókat, s most az ő szobájába látogatunk el. Tomi játékainak zajos türelmetlenkedését a nagypapa pipája nehezen tűrte. Amikor a pipa ideges lett, nagy füstöt eresztett maga köré. Ezzel az volt a célja, hogy elvegye a játékok kedvét a kiabálástól, és magára akarta hívni Tomi figyelmét. Hiszen ő is szerette volna megtanulni saját betűjét.

–  No, jó – figyelt fel rá Tomi –, de azért nem kellene ilyen kellemetlen füstöt eregetni!

Erre a pipa befejezte a füstölést. Egyre csak azt mondta : – p-p-p –, ami pipanyelven azt jelenti: soha nem figyeltél volna rám, Tomi, ha nem csinálok ilyen füstöt magam körül.

– Meg szeretnéd ismerni te is a betűdet?

–  Naná! – felelte a pipa.

– Rendben. Ha ezt a betűt mutatom fel, p, te azt mondod: p. (Hangoztatják a gyerekek.)

Ezzel a pipa megnyugodott, s megkérte Tomit, tegye őt a nagypapa karosszéke mellé, mivel olvasás közben szeret pipázgatni. Mielőtt visszatért volna oda, arra kérte a fiút, ha ismét olvasni fog a játékokkal, őt is vigye be a gyermekszobába, mert nagyon tetszett neki ez az iskolásjáték.

Cserébe megígérte, hogy többé nem ereget füstöt mérgében.


Elérhetőség

Ovi-suli foglalkozás Hollandiában

(31)0653330679